در رسانه‌ها

خواندن فقط مطالعه کتاب نیست

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی: هرچند به صورت سنتی می‌گویند که مطالعه شامل خواندن و نوشتن و محاسبه کردن است، اما قبل از این که خواندن مطالعه کتاب باشد، باید با “درک اطلاعات” همراه شود.

آقای محمد زره ساز در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ گفت: ما برای افزایش “سواد خواندن” به درک اطلاعات و تفسیر نیاز داریم. چون خواندن فقط مرور چشمی کتاب‌ها نیست بلکه اطلاعات در محمل‌های مختلف ارائه می‌شود و کتاب هم یکی از آن هاست.
وی گفت: باید به نسل جوان کمک کنیم تا از انواع منابع اطلاعاتی بتوانند بهره بگیرند و نوآموزان بیشتر استفاده کنند.
آقای زره ساز افزود: “خواندن” باید بر اساس مسئله‌های واقعی خواندن شکل بگیرد. این مسئله‌های واقعی در زندگی همه وجود دارد و طبیعتا در بحث آموزشی مسئله مدار، سیر مطالعاتی شکل می‌گیرد.

وی گفت: برای تقویت مهارت خواندن در کودکان باید گفتگویی در میان خانواده‌ها شکل بگیرد و نیاز‌های کودکان تبیین شود، اما کار ساده‌ای نیست، چون ممکن است پنهان باشد.
برای سنجش سواد خواندن دانش اموزان کشور‌های مختلف از آزمونی به نام پرلز استفاده می‌شود که نود سال قبل بنیان گذاشته شد.
زره ساز گفت: خواندن، یعنی «روخوانی کردن»، امّا «سوادِ خواندن» یعنی درک مطلب” که دانش‌آموز در آن یاد می‌گیرد نخست درست بخواند و آن چه را می‌خواند بفهمد و در مرتبه بعد آ‌نچه را خوانده است، بتواند تحلیل و تفسیر کند.

لینک مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن