در رسانه‌ها

نسل قوی و محکمی در برابر رسانه تربیت نکرده ایم

برنامه ” دنیای شیشه ای” با موضوع سواد رسانه ای و راهکارهای عمومی سازی دانش و مهارتهای سواد رسانه ای با حضور محمد زره ساز ، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ، مدرس دانشگاه و پژوهشگر روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

محمد زره ساز در آغاز با بیان اینکه همزمان با پیچیده تر شدن زندگی مردم ، سواد نیز دگردیسی شده است ، عنوان کرد : سواد از یک مفهوم ساده که همان خواندن و نوشتن بود ، به مفاهیمی همچون سواد رسانه ای ، سواد عاطفی و مالی که در یونسکو ثبت شده است ارتقا یافته است.

وی چالش های موجود در فضای مجازی را ناشی از نداشتن سواد رسانه ای دانست و تاکید کرد :انسان برای یک زندگی موفق در جامعه و برای توانمندسازی خود در برابرمشکلات ، بر سواد سنتی تکیه نمی کند. یعنی مردم هم به ابن نتیجه رسیده اند که باید برای تعامل با رسانه ها به یک نوع مهارت دست پیدا کنند.

به عقیده زره ساز تفکر انتقادی از نتایج سواد رسانه ای و اطلاعاتی است که مانند بسیاری از مفاهیم باید از کودکی به افراد آموخته شود تا زمینه های تفکر در او نهادینه شود چرا که کودک از سنین پایین شروع به پرسش می کند و از آنجایی که پرسش زمینه ساز تفکر انتقادی است ، پرورش توانایی پرسشگری می تواند به تفکر انتقادی و هدفمند منتج شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در ادامه برنامه دنیای شیشه ای رادیو گفت و گو عنوان کرد : فردی که دارای تفکر انتقادی است در برخورد با رسانه ها مغبون نمی شود چون براساس آموزه هایش می تواند تجزیه و تحلیل کند .

زره ساز بر ایجاد نگاه راهبردی در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت : به جای اینکه در ظاهر سیستم آموزش تغییرایجاد و با مفاهیم بازی کنیم ، باید نوع نگرش به آموزش های سودمند را متحول کنیم . اگر فلسفه دروس آموزشی در زندگی و آینده افراد مشخص نیست باید حذف شود.

وی با بیان اینکه آموزش عمیق با کتاب میسر می شود ، اظهار کرد : کتاب خوان کردن فرد 40 ساله کارمشکلی است اما اگر کودکان را به نحوی بار بیاوریم که لذت مطالعه و کاربرد اطلاعات و دانش کتاب ها را درک کنند ، حتی اگر در بزرگ سالی مانع کتاب خواندن آنها شویم با ما مبارزه می کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی خاطرنشان کرد : افراد باید از کودکی بیاموزند که پاسخ پرسش های خود را در کتاب ها بیابند و به طورکلی مسائل آموزشی را به صورت بنیادی حل کنیم و جهان اندیشه ای کودکان را پربار کنیم.

زره ساز در پایان گفت و گوی گوی با رادیو گفت و گو دلیل فیلترینگ در کشور را ضعف سواد رسانه ای دانست و گفت : از آنجایی که ما نتوانسته ایم نسل قوی و محکمی را بار بیاوریم ناچار به فیلترینگ و قطع کردن دسترسی افراد هستیم.

 

لینک مطلب

لینک برنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن