در رسانه‌ها

دکتر زره ساز: ارتباط مردم و رسانه ها زمینه انتشار اخبار جعلی را کاهش می دهد

زره ساز با اشاره به لطمات بی توجهی به مولفه های سواد رسانه‌ای به عنوان مهارت مواجهه هوشمندانه با محتواهای رسانه‌ای گفت: متأسفانه بی‌توجهی به این موضوع ممکن است سبب ایجاد بحران‌های مختلفی در جامعه شود. ممکن است در اثر این اهمال، اعتماد اجتماعی به رسانه‌های رسمی کشور از بین برود و سوء‌استفاده‌کنندگان مختلف از سرگردانی مردم برای ناامن‌تر کردن جامعه بهره ببرند. همچنین این بی‌اعتمادی سبب کاهش کارآمدی راهکارهای پیش‌بینی شده برای کنترل بحران کرونا (همچون قرنطینه خانگی) خواهد شد. از سوی دیگر مقاومت و پایداری روانی جامعه نسبت به بحران نیز دچار آسیب‌های جدی می‌شود. در این حالت هرج و مرج اجتماعی افزایش پیدا خواهد کرد و امکان شیوع انواع بیماری‌های دیگر جسمی و روانی و افزایش تلفات وجود خواهد داشت. از سوی دیگر هرج و مرج ممکن است سبب افزایش ناامنی‌ها و آسیب‌رسانی به زندگی مردم شود.

این عضو شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی در تشریح نقش رسانه‌های جریان اصلی در ورود به هنگام و تولید محتوای موثر در خنثی سازی شایعات و اخبار جعلی و جریان‌سازی رسانه‌های خارج از کشور ، اظهار کرد: رسانه‌های جریان اصلی باید تمام هم و غم خود را برای افزایش اعتماد اجتماعی به کار گیرند. چنانچه اعتماد مردم به رسانه‌های اصلی لطمه بخورد امکان مدیریت درست بحران با چالش‌های زیادی مواجه خواهد شد. از این رو پیشنهاد می‌شود این رسانه‌ها به صورت مداوم و هدفمند، اطلاعات درست و مستند را با به‌کارگیری شیوه‌های متنوع (از جمله مصاحبه با مسئولان، متخصصان و ارائه گزارش‌های جامع و خلاقانه) به مردم ارائه و زمینه ارتباط آنها با دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران را فراهم کنند.

وی ایجاد ارتباط دوسویه میان رسانه‌های اصلی و مردم و پاسخگویی به ابهامات و پرسش‌های آنها را از بین برنده زمینه سوء‌استفاده و انتشار اخبار جعلی و غلط دانست.

زره ساز پیشنهاد کرد برای کمک به رفع بحران فعلی، یک ستاد رسانه‌ای زبده و کارآمد با حضور متخصصان علوم رسانه، اطلاعات، پزشکی، روانشناسی و رشته‌های وابسته دیگر به منظور برنامه‌ریزی برای هدایت جریان رسانه‌ای، ارائه آموزش‌های لازم و ارتقاء وضعیت سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعات سلامت مردم ایجاد شود. این ستاد می‌تواند با بهره‌گیری از تجربیات موجود و همچنین با استفاده از نظرات متخصصان مختلف، شاهراه اطلاعاتی مطمئن و قابل اعتمادی را برای انتشار اخبار و آموزش مردم فراهم کند. این ستاد می‌تواند پایگاه‌های اطلاعاتی، خبری و آموزشی مورد تأیید را به مردم معرفی و زمینه انتقال اطلاعات دقیق و قابل اعتماد را به مردم فراهم کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در شرایط بحرانی فعلی سیاست‌گذاری رسانه‌ها بر مبنای افزایش اعتماد و ارتقاء قدرت تحلیل مردم باشد، گفت: در این راستا نیاز است که رسانه با مردم صادق باشد و اطلاعات دقیق، مستند و قابل دفاعی را ارائه کند. رسانه‌ها نباید از نقش آموزش عمومی غافل شوند و از سوی دیگر باید ضمن ارائه هشدارهای لازم روحیه مردم را برای مقابله با بحران فعلی و گذر از آن بالا ببرند.

وی پایان خاطرنشان کرد: نیاز است تا دست‌اندرکاران این رسانه‌ها ضمن آگاهی از قدرت ویرانگر روانی برخی از اطلاعات، تلاش کنند تا با کمک از متخصصان زبده و هوشیار، روند اطلاع‌رسانی خود را بر پایه اصول مهمی همچون شفافیت، صداقت، دانش‌افزائی و امیدبخشی شکل دهند.

سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی در راستای عمل به مسوولیت علمی و اجتماعی خود اقدام به ایجاد بخشی در سایت این رویداد به آدرس milconf.ir با عنوان «کرونا و سوادرسانه ای» کرده است تا علاقه مندان به موضوع مطروحه از زوایای گوناگون نگریسته و نسبت به تنظیم رابطه خود با رسانه ها در مواقع بحران هوشمندانه تر اقدام کنند.

لینک مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن