در رسانه‌ها

با حضور دبیر انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران؛ سخنرانی علمی «تجربیات کتابخانه های عمومی در بحران کرونا» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، سخنرانی علمی «تجربیات کتابخانه های عمومی در بحران کرونا» با حضور محمد زره ساز، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی و دبیر انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران به صورت مجازی برگزار شد.

دبیر انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران در این جلسه با اشاره به گذشت تقریبا یک ساله از شیوع ویروس کرونا، گفت: بحران کرونا جامعه بشری و به تبع آن کشور ما را از نقطه نظر استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در تعاملات اجتماعی به جلو پرتاب کرد.

محمد زره ساز عدم اعتماد به فضای مجازی و ترجیح تعاملات رو در رو را از جمله دلایل کندی گسترش استفاده از فضای مجازی قبل از شیوع ویروس کرونا دانست و گفت: با شیوع ویروس کرونا قابلیت هایی که در حالت عادی سخت و دشوار به دست می آمد به سرعت محقق شد و در کتابخانه های عمومی این فرایند با سرعت و کیفیت بهتری انجام شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی ضعف در زیرساخت های فناوری اطلاعات، تولید ناگهانی حجم زیادی از اطلاعات و به اشتراک گذاری در فضای مجازی و نحوه ارزیابی اطلاعات ارائه شده را از چالش های پیش رو در مواجهه با فضای مجازی در دوران کرونا عنوان کرد.

وی یکی از کارکردهای کتابخانه های عمومی را ارزیابی اطلاعات فضای مجازی دانست.

زره ساز، عدم برنامه ریزی برای مواجهه با بحران را مشکل اساسی در جهان و کشور دانست و ادامه داد: فعالیت اتاق فکر و برنامه ریزی برای مواجهه با بحران هایی مانند کرونا از ضرورت ها است که به خاطر عدم وجود این اتاق فکر و به تبع آن عدم برنامه ریزی، جهان در مواجهه با کرونا با یک شوک روبه رو شد.

وی در ادامه به اشاره به فعالیت های کتابخانه های عمومی در جهان و کشور در دوران شیوع ویروس کرونا، گفت: نگاه به کتابداری و ارائه خدمات در کتابخانه های عمومی باید مبتنی بر عشق و علاقه به کار باشد و نگاه کارمندی به این حرفه آسیب می زند.

دبیر انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران وجود این دیدگاه را در بین کتابدران کتابخانه های عمومی باعث بروز خلاقیت ها و نوآوری های بزرگ در حوزه ارائه خدمات به مردم در دوران کرونا دانست.

لینک مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن