در رسانه‌ها

زره ساز : نوعی شلختگی زبانی در شعر طنز معاصر مشاهده می‌شود

طنزپرداز مشهدی گفت: طنز‌پرداز همواره باید دنبال نواختن تلنگری به خواننده باشد. به گزارش شیرین طنز، محمد زره‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: مهم‌ترین رویکرد شعر طنز در عصر معاصر، نشان دادن مشکلات و چالش‌ها به شیوه‌ای دلپذیر و با کلمات آهنگین و قوافی جادوئی و دلربا است بدان‌گونه که بتواند ضمن واکاوی آن مشکل، به جای اشک، لبخندی ملیح بر گوشه لبان خواننده‌اش بنشاند.

وی افزود: شعر طنز به دلیل توجه ویژه و متفاوت به همین مشکلات و چالش‌هایی که در زندگی روزمره برای انسان رخ می‌دهد و‌ گاه اشک اغماز دیدگانش جاری می‌سازد که از ارزش ذاتی والایی برخوردار هستند.

زره‌ساز تصریح کرد: رویکرد غالب در شعر طنز معاصر لبخند حاصل این بیان متفاوت و خلاقانه است که در قالب شعر خودنمائی می‌کند؛ شاعر طنز‌پرداز انسان خلاقی است که ضمن تسلط بر مبانی سرایش شعر، به مشکلات و چالش‌ها از زاویه‌های جدید و متفاوتی نگاه می‌کند که ممکن است در حالت عادی انسان‌های معمولی از آن زاویه به موضوع نگاه نکنند.

زره ساز با بیان اینکه آگاه شدن از این زاویه دید خلاقانه، آن هم از طریق مطالعه متن شعر طنز می‌تواند سبب ایجاد شور و شعفی وصف ناپذیر در خواننده ‌شود، تصریح‌کرد: همچنین شاعر طنز‌پرداز می‌تواند در قالب یک مصلح اجتماعی ظاهر شود و به دنبال نواختن تلنگری به خواننده و اعضای جامعه مخاطب خود باشد و به‌شکل ظریفی مشکلات و چالش‌های جامعه و عوامل مؤثر بر پیدایش و گسترش آن‌ها را بیان دارد.

محمد زره ساز

این طنز‌پرداز تاکید کرد: در جامعه‌ای که در آن، مشکلات و مسائل زیادی وجود دارد و حتی نابهنجاری‌ها و غفلت‌های فرهنگی و اجتماعی متعددی مشاهده‌ می‌شود، شعر طنز این قدرت را دارد که به بیان لطیف و حتی‌گاه کنایه‌آمیز و غیرمستقیم آن‌ها بپردازد و با حلاجی خلاقانه، تأثیرگذاری مناسبی روی مخاطب داشته باشد که این تأثیرگذاری می‌تواند به‌رفع مشکلات و چالش‌ها و حتی فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه کمک کند.

زره‌ساز با اشاره به اینکه در شعر طنز معاصر، توجه به مسائل روزمره و عادی زندگی بسیار بیشتر از تلاش برای خلق ابیاتی با دامنه معنایی و شوخ طبعی ماندگار است، بیان کرد: شعر طنز معاصر اغلب دارای یک تاریخ مصرف مشخصی است و پس از اتمام آن تاریخ مصرف دیگر فاقد آن شوخ‌طبعی و لطافتی می‌شود که در زمان خلق آن اثر توسط خواننده قابل درک است.

وی مهم‌ترین آسیب شعر طنز را گرایش به تولید اشعار طنز مناسبتی و یا توجه به مشکلات و چالش‌های زودگذر دانست و گفت: نوعی شلختگی زبانی در شعر طنز معاصر مشاهده می‌شود که به‌نظر می‌رسد تحت تأثیر زبان محاوره‌ای نسل جوان به‌ویژه نوع گویش آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی است که این مسئله می‌تواند به استحکام زبانی شعر طنز معاصر آسیب جدی وارد کند.

این طنز پرداز با بیان اینکه در رابطه با شعر طنز معاصر نیز تلاش‌های بسیار خوبی به ویژه از سوی جوانان خوش ذوق و با قریحه انجام شده و جلسات شعرخوانی طنز به صورت مداوم در سطح استان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در نتیجه این فعالیت‌ها چند نشریه تخصصی طنز نیز تا کنون راه‌اندازی شده که از جمله آن‌ها می‌توان به نشریه «بچه مشد» و «ستون آزاد» است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر، متاسفانه به دلیل نبود پشتیبانی مناسب از سوی نهادهای دولتی و حتی بخش خصوصی و افزایش هزینه‌های انتشار و توزیع این نشریات، ادامه حیات این نشریات با خطر جدی رو به رو شده است.

زره‌ساز در رابطه با حمایت مسئولان از شعر طنز در خراسان رضوی گفت: بطور کلی، این استان از نظر استعداد شعر طنز در جایگاه مناسبی است اما از نظر پشتیبانی برای نشر آثار طنز در وضعیت چندان مطلوبی قرار ندارد.

این طنزپرداز افزود: شاعران جوان طناز همچنین برای انتشار آثار خود در قالب کتاب نیز مشکلات زیادی دارند و متاسفانه در استان، ناشران تخصصی در حوزه طنز نیز نداریم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن